IntraNet login     Mediabank login
Suomi - Svenska

Katso lattiapinnoitus säät Green Line

Teollisuuskemikaali ja lattiapinnoite osaamista vuodesta 1976

29.04.2011

Solmaster 35 vuotta teollisuuskemikaalien ja pinnoitteiden taitajana


Apple, Hewlett Packard ja Google saivat alkunsa autotalleista. Solmaster Oy rahoitti alkutaipaleensa suomalaisen vastavalmistuneen rivitalon kiinnityksellä. Reilun 3.000 euron alkusijoituksesta on 35 vuodessa kasvanut yhtymä, jonka vuosittainen liikevaihto pyörii 10 miljoonan euron paikkeilla.

1970-luvun alussa nuori Matti Korkkinen toimi myyntipäällikkönä kansainvälisen kemian alan suomalaisessa tytäryhtiössä. ”Tehtäväni oli toimia jalkautuvana myyntipäällikkönä kentällä, palkata uusia edustajia ja opettaa heille peruskemia, siis mihin tarvittiin emäksisiä aineita ja mihin happamia. Tämä työ antoi virikkeen lähteä määrittelemään oman yrityksen liikeideaa ja tulevaa tuotevalikoimaa.”

Vuonna 1976 Matti oli kypsyttänyt ideansa toteuttamiskelpoisiksi ja lähti kiinnittämään velkaisen rivitalon nurkkaa 20.000 markan (n. 3.000 €) edestä.

”Rahat riittivät osakepääomaan ja neljän ensimmäisen tuotteen perusraaka-aineisiin, toimitilojen vuokraan ja muihin alkukuluihin. Ensimmäiset asiakkaat oli helppo löytää. Lahdessa oli useita kuljetusyrityksiä, jotka päivittäin pesivät kuljetuskalustoaan. Tästä pääsin hyvin alkuun.”

Matti kertoo että hän lähes alusta alkaen sai kutsun lahtelaiseen Rotary Clubiin, jossa hän julkisti olevansa ymmällään nuoren yrittäjän tarvitsemasta tietomäärästä.

”Kerhon jäsenistöstä löytyi useita kokeneita yrittäjiä, juristeja ja kemian alan osaajia. Sain välittömästi useammat ”yrityskummit”, joihin oli helppo ottaa yhteyttä kun uudet pulmat esiintyivät.”

Elintarvikealan palaute tärkeä

Solmasterin kehityksen kannalta ratkaiseva askel oli mielipiteiden vaihto elintarviketeollisuuden edustajien kanssa. ”Meillä oli useita haastattelutapahtumia alan johtavien henkilöiden kanssa. Pyrimme määrittelemään ihanteelliset ominaisuudet tulevaisuuden tuotteille. Keskustelupiirin laajetessa syntyi poikkeava idea – alettiin kokeilla ruokaöljynä käytettyä rypsiä konepajateollisuuden työstönesteiden raaka-aineena.”

Oivallus oli loistava – asteittain rypsipohjaiset tuotteet lisääntyivät kattamaan laajaa tuotevalikoimaa, yhtenä esimerkkinä betonituoteteollisuuden muottiöljyt. ”Nyt 35 vuotta myöhemmin biohajoavien tuotteiden osuus on yli 50 % Solmasterin liikevaihdosta. Myös muut tuotteet ovat saaneet alkunsa elintarviketeollisuuden vaatimuksista, esimerkiksi suosittu vesiohenteinen EP 10 Epoksipinnoite, joka on hajuton ja liuotinvapaa. Solmaster sitoutui varhain kestävän yhteiskunnan periaatteisiin, mm. ympäristöjärjestelmän ISO 14001 sertifioinnin kautta, ja olemme edelläkävijän maineessa.”

Solmaster on saanut oikeuden käyttää yhteispohjoismaista Joutsenmerkkiä tuotteen ML Maalariliuottimen pakkauksessa ja lisää Joutsentuotteita on tulossa. Solmaster käyttää myös monia muita luonnollisia raaka-aineita kuten sitrusöljyä. ”Tietoinen panostus ympäristön suojelemiseksi on osoittautunut eduksi myös vientimarkkinoilla. Vienti on ollut Solmasterin ohjelmassa yli 25 vuotta. Nykyinen vientialueemme käsittää Itämeren reunavaltiot, joissa ympäristöajattelumme on saanut hyvän vastakaiun. Solmasterilla on ollut oma tytäryhtiö Ruotsissa jo viitisen vuotta.”

”Jalkautuneet kemistit” apuna

Solmasterin tuotekehitystyö on aina tehty omassa laboratoriossa kotikentällä, vaikka on hyödynnetty suomalaisten korkeakoulujen osaamista. ”Tärkeä resurssi meille ovat ”jalkautuneet kemistit”, jotka ovat aina kuuluneet Solmasterin tuotekehityshenkilöstön toimenkuvaan. Ainoastaan jatkuva kontakti alan ammattikuntaan, tuotteidemme käyttäjiin, takaa yrityksemme kilpailukyvyn. Meidän pitää riittävän aikaisin tiedostaa tulevat muutostarpeet. Suomessa toimivat 24 myyntimiestä välittävät palautetta 12 000 teollisuus- ja laitosasiakkailta. Emme jää toiseksi kun kilpailija tuo markkinoille hyvän ominaisuuden, vaan tuotekehityksemme ja oma tuotantomme on valjastettu nopeaan reagointiin. Näillä toimenpiteillä varmistamme asemamme ja kilpailukykymme markkinoiden parhaiden kilpailijoiden rinnalla.

”Matti Korkkinen toteaa, ettei Solmaster pelkää uudistuksia, vaikka yrityksenä nyt on saavuttanut aikuisen iän.” Tutkimme jatkuvasti uusia ideoita ja uutta teknologiaa, mm. nanotekniikkaa. Tuomme uudet ideat tuotantoon kun olemme varmoja että asiakas niistä hyötyy. Solmaster kehittyy myös yrityksenä ja tulevaisuudessa pyrimme järkiperäistämään tuotantoa ja tuotekehitystä, mm. kehittämällä kahden osaston konseptia, Solmaster Chemicals ja Solmaster Coatings.”